زندگینامه فرانک لوید رایت
نوشته شده توسط : الهام

زندگینامه فرانک لوید رایت

 


در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین (richlandcenter,Wisconsin) متولد شد. پدرش William Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا بود. پدرش مذهبی بود و در کلیسا ارگ میزد و برای امرارمعاش گاهی موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. 8 فرزند بودند. در۱۸۸۱وقتی رایت ۱۴سالش بود، پدرو مادرش جدا شدند و پدرش برای همیشه خانه را ترک کرد. نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش(The Lloyd Joneses) نامش را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!...
به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها، زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد
.
famili

بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین بدون گرفتن مدرک، دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در شیکاگو رفت. دایی اش که در شیکاگو بود، او را به دفتر سالیوان و ادلر می برد و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سالیوان بود. رایت از سالیوان به عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد میکند. در دفتر سالیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند اما رایت همان روز اول با افراد آتلیه دعوا می کند و سالیوان او را به اتاق جدایی می برد و او به طراحی خانه های ویلایی که الهام گرفته از کلبه های دهاتی زادگاهش بوده به جای ساختمان های مکتب شیکاگو میپردازد. در این زمان مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوانی رایت تاثیر گذاشت اما او دنبال کارهای این مکتب را نگرفت.

همان اول سالیوان با او قراردادی امضا می کند که تو تمام وقت مال منی و رایت بلافاصله مادرش و برو بچه ها را به شهر می آورد.بعد ها سالیوان رایت را به خاطر کار در بیرون از دفترش اخراج میکند. بعدها که سالیوان در اواخرعمرش برشکست شده بود در خانه رایت زندگی میکرد و رایت هم احترام زیادی برای او قایل بود.
فرانک لوید رایت سه بار ازدواج می کند...
رایت معتقد است که خانه یک معبد است بر عکس لوکوربوزیه که خانه را خوابگاه میداند. و البته آدمی که با این زیبایی خانه طراحی می کند تا آخر عمر حسرت یک خانواده درست و حسابی را داشته .
رایت همیشه خود را رمانتیک نشان می داد و از همین رو محبوب قلوب خانم های امریکایی بود.او که عمری طولانی داشت (از دوره ویکتورین تا عصر اتم) حیاتی پر فراز و نشیب را پشت سر نهاد.
frank

این مرد ریز نقش شیک پوش علاقه مند به کفش و شنل چند رنگ عصاهایی با سر نقره ای و کلاه های شیک و گرانقیمت و اسب های اصیل یکبار همسر و شش فرزند خود را ترک می کند.رایت در ۱۸۸۹(قبل از تولد ۲۲ سالگیش) با کیتی توبین (Catherine Lee "Kitty" Tobin) ازدواج می کند.ازدواج او با کاترین که دختر یک تاجر ثروتمند بود باعث بهبود موقعیت اجتماعی او و شهرت بیشترش می شود.در همین زمان او خانه و استودیوی کارش را در Oak park می سازد و مادرش را به شهر می آورد.

فرانک لوید رایت فردی بی مسئولیت ولخرج و استاد مسلم ریسک بود.وی پول کارکنان خود را همچون پول خود به راحتی خرج می کرد. او مدتی بسیار طولانی تا زمان مرگش نه تنها به هیچیک از اطرافیانش پولی پرداخت نکرد بلکه با زیرکی و با پیاده کردن سیستم استاد و شاگردی دیگران را وادار به پرداخت پول میکرد.شاگردان او باید در مزرعه کار می کردند و آشپزی و نظافت می کردند و ساختمان ها راتعمیر می کردند...
رایت فردی تکرو و ژرف اندیش بود و در حالیکه دیگر پیرمردی شده بود ایده های خود را در زمینه بلندترین برج جهان عرضه کرد. در این برج آسانسورها با انرژی اتمی کار می کردند. که هیچ گاه ساخته نشد.
رايت بين سالهای 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپريال رادرتوکيو طراحي کرد. دراين سالها شديدا تحت تاثيرمعماری ژاپن بود(ارتباط خانه با محيط ، الهام از طبيعت، سياليت فضاهای داخلی).وی دومدرسه معماری شمال و جنوب در شيکاگو و نيومکزيکو را نیز تاسيس کرد.
وی آخرین شاهکارش یعنی موزه گوگنهام را در سالهای پایانی عمرش با آن کالبد سفید رنگش ارائه کرد.بنایی که پدربزرگ بناهای مارپیچی معمارانی است که این روزها فوق ستاره اند.
او درست شش ماه قبل از افتتاح موزه گوگنهام درگذشت.در حالیکه بیش از هر زمانی با انواع سفارشات کاری بمباران می شد.پیکر وی از تالیسین اصلی و با واگنی روستایی انباشته از گل به محل دفنش حمل شد٬ درست به همان شیوه که مامای عزیزش به خاک سپرده شد.

آشفتگی های بعد از مرگ رایت !!....


بعد از مرگ رایت در ۹ آوریل ۱۹۵۹ در تالیسین وست در آریزونا، همسرش اولگیوانا ریاست انجمن تالیسین را بر عهده گرفت.اولگیوانا نیز بعد از مرگش در ۱۹۸۵در (scottsdale,arizona(talisian west وصیت کرده بود که جنازه رایت٬دخترش و خودش را بسوزانند و در باغی به یادگاری دفن کنند.طبق وصیت اولگیوانا رایت را که قبلا در قبرستان خانواده لوید جونز کنار unity chapel نزدیک تالیسین اصلی در spring green دفن شده بود از قبر بیرون آوردند و امروزه بسیاری در قبرستان کوچک جنوب spring green ایالت ویسکانسین بر سر قبر خالی وی می آیند!!




:: برچسب‌ها: فرانک لوید رایت , رایت , wright ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 1 تير 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: